Dikuasakan oleh Blogger.
RSS
Container Icon

Karangan Jenis Pengalaman


PENILAIAN MENENGAH RANDAH (PMR)
Karangan Bahagian C
[40 markah]

Anda telah memenangi wang sebanyak RM 1 juta dalam satu peraduan yang telah diadakan oleh salah sebuah syarikat multinasional.

Gambarkan cara anda membelanjakan wang tersebut.

Pagi Isnin yang lalu saya telah dikejutkan oleh satu panggilan telefon yang memberitahu bahawa saya telah memenangi wang tunai sebanyak RM 1 juta. Berita kemenangan itu benar-benar menggembirakan hati saya. Doa saya dan ahli keluarga agar saya memperoleh kemenangan dalam peraduan yang disertai itu akhirnya menjadi kenyataan. Berbagai-bagai  cara terlintas di fikiran saya untuk membelanjakan hadiah kemenangan itu.

Sebahagian kecil daripada wang kemenangan itu akan saya gunakan untuk mengadakan kenduri kesyukuran. Seluruh penduduk kampung akan saya panggil untuk meraikan kemenangan itu. Kanak-kanak yang kurang bernasib baik seperti anak yatim dan miskin pula akan saya berikan sedikit wang untuk berkongsi kegembiraan. Mudah-mudahan rezeki yang saya peroleh ini akan lebih diberkati.

Selain itu, saya juga akan melaburkan wang kemenangan yang banyak itu dalam Amanah Saham Bumiputera, membeli sijil premium dan menyimpannya dalam Tabung Haji. Langkah ini penting dalam menjamin simpanan di hari tua nanti. Tambahan pula, dengan menyimpan atau melaburkan wang dalam bank-bank yang dijamin oleh kerajaan, wang kita akan selamat dan akan memperoleh faedahnya.

Di samping itu, bagi memudahkan pergerakan saya ke sekolah, saya akan membeli sebuah motosikal. Jika sebelum ini saya terpaksa menggunakan bas awam untuk ke sekolah, kini saya boleh pergi ke sekolah dengan lebih awal tanpa membuang masa menunggu bas awam yang ada ketikanya lewat tiba. Secara tidak langsung, tidaklah saya membazirkan masa untuk menunggu bas yang lewat itu kerana masa itu emas.

Seterusnya, saya juga akan menyedekahkan sedikit wang kemenangan itu ke rumah anak-anak yatim sebagai tanda kesyukuran. Hal ini demikian kerana saya percaya wang yang dibelanjakan untuk kegunaan anak-anak yatim memberikan lebih keberkatan. Oleh itu, mereka juga akan berasa seronok dan saya dapat berkongsi kegembiraan dengan anak-anak yang telah kehilangan tempat bermanja dan bergantung harap itu.

Akhir sekali, sudah pasti saya akan menghantar kedua-dua ibu bapa saya yang tercinta untuk menunaikan Rukun Islam yang kelima iaitu mengerjakan haji. Sesungguhnya, wang ringgit yang diberikan itu tidak dapat dinilai dengan pengorbanan mereka membesarkan saya sehingga ke hari ini. Namun, hanya itu yang mampu diberi tatkala saya memperoleh hadiah kemenangan yang agak besar nilainya.

Izharnya, tidak dapat digambarkan dengan kata-kata betapa gembiranya hati saya pada ketika ini. Namun, saya perlu berjanji kepada diri supaya menggunakan duit kemenangan itu dengan sebaik yang mungkin. Hal ini demikian kerana jika saya tidak menggunakan duit kemenangan itu dengan sebaik-baiknya tidak mustahil wang tersebut akan habis sia-sia ibarat kata pujangga tunas yang muda akan mati jika selalu dipetik.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 Komen:

Catat Ulasan