Dikuasakan oleh Blogger.
RSS
Container Icon

MBMMBI Tidak Mengganggu Pelajar

KUALA LUMPUR : Timbalan Menteri Pelajaran, Dr Mohd Puad Zarkashi menyifatkan pendirian MCA, MIC dan GERAKAN yang menganggap pelaksanaan dasar Memartabatkan Bahasa Malaysia, Memperkukuh Bahasa Inggeris (MBMMBI) akan mengganggu pendidikan pelajar di sekolah menengah sebagai tidak logik. 
 
Malah, beliau hairan dengan pendirian mereka hanya mempertahankan pengajaran Sains dan Matematik dalam bahasa ibunda di sekolah rendah, terutama Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) dan Tamil (SJKT), tetapi di sekolah menengah mereka mahu menggunakan bahasa Inggeris. 
 
“Dalam isu Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI), sepatutnya jangan ada pihak yang bersikap ‘double standard.’ Pendirian parti itu menggambarkan seolah-olah mereka tidak mahu bahasa Melayu menjadi bahasa ilmu, apatah lagi sebagai bahasa perpaduan.

“Pendirian mereka akan menjadikan bahasa Melayu semakin lemah dan terhakis. Mereka tidak sepatutnya sangsi dengan dasar Kementerian Pelajaran untuk memperkukuh penguasaan bahasa Inggeris melalui MBMMBI yang jauh lebih baik daripada pengajaran dan pembelajaran Bahasa Inggeris sebelumnya.

“Semua ini berpunca kerana mereka tidak mahu memahami langkah kementerian mengenai pengajaran dan pembelajaran Bahasa Inggeris. Mereka harus sedar beratus ribu istilah Sains dan Matematik dalam bahasa Melayu sudah diwujudkan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP).

“Mereka patut malu kalau anak mereka tidak fasih berbahasa Melayu,” katanya kepada Berita Harian, semalam.
Mohd Puad berkata, kedudukan bahasa Melayu harus dipertahankan dan jangan ada pihak yang cuba melemahkannya dalam keadaan semangat perpaduan kini semakin dipersoalkan.

“Isu PPSMI jangan dijadikan sebagai ugutan politik atau kesempatan tersirat untuk terus menanam perasaan bahawa bahasa Melayu tidak mampu menjadi bahasa ilmu dan perpaduan.

“Jangan hanya pandai cakap saja, buat kajian menyeluruh mengenai buruk dan baiknya kepada masa depan negara. Bahasa Melayu sebagai lingua franca rakyat negara ini patut terus dimartabatkan, bukan mundur ke belakang,” katanya. 
 
Oleh Syuhada Choo Abdullah
choo@bharian.com.my
2011/11/04
 
Sumber : Berita Harian 

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 Komen:

Catat Ulasan