Antara
masalah yang sering dihadapi oleh guru-guru Bahasa Melayu ialah pelajar
yang berbangsa Melayu beranggapan bahawa bahasa Melayu tidak perlu
dipelajari lagi kerana mereka menuturkan bahasa Melayu setiap hari. Oleh
itu, mereka banyak melakukan kesalahan bahasa kerana menganggap perkara
itu betul dan tidak salah. Tambahan pula, mereka menjadikan media massa sebagai rujukan. Walaupun media massa
pada hari ini menunjukkan kesungguhan untuk membetulkan kesalahan
bahasa tetapi masih terdapat kesalahan yang biasa dilakukan. Oleh itu,
kita haruslah membetulkan kesalahan yang biasa dilakukan dan membiasakan
perkara yang betul.
Bahasa yang terdapat pada papan iklan atau papan tanda jalan juga
banyak yang salah. Kita sering melihat kata-kata seperti Selekoh Merbahaya, Kedai Jahit Wanita, Minah Restoran, Pusat Membeli-belah,
dan sebagainya. Oleh itu, pihak yang berkuasa dalam menguatkuasakan
bahasa ini iaitu DBP sepatutnya menggunakan kuasa yang diperuntukkan
kepada mereka untuk memantau kesalahan bahasa dan mengambil tindakan
yang sewajarnya. Sekiranya masalah ini tidak dilakukan sudah tentu
banyak pihak yang menganggap kesalahan tersebut bukan satu kesalahan.
Selain itu, pengaruh bahasa sms juga menyebabkan masalah ini semakin buruk. Para pelajar sepatutnya tidak terpengaruh oleh bahasa sms semasa menulis karangan. Mereka seharusnya membezakan bahasa sms dengan bahasa penulisan karangan. Bahasa sms
memang sesuai digunakan semasa hendak menghantar pesanan ringkas tetapi
tidak sesuai digunakan dalam karangan atau dalam majlis formal. Antara
bahasa sms yang popular digunakan sekarang seperti, sape, takyah, takde. xde, ko, keje, ak, gi, camne, katne, dan watpe.
Pengaruh bahasa Inggeris pula memang tidak dapat dielakkan tetapi
hendaklah digunakan dalam bentuk dan peraturan yang betul. Kita tidak
boleh menggunakan sekerat bahasa Melayu dan sekerat lagi dalam bahasa
Inggeris. Perkara inilah yang dikatakan bahasa rojak atau sekerat ular,
sekerat belut, dan bercampur aduk. Para pengguna bahasa perlu menggunakan bahasa yang betul dan tidak menggunakan bahasa rojak dalam majlis rasmi atau dalam tulisan.
Bagi pelajar-pelajar pula, mereka kurang berminat untuk mempelajari
peraturan atau rumus tatabahasa. Oleh itu, mereka tidak mengetahui
alasan atau sebab kesalahan yang telah dilakukan. Mereka menganggap
perkataan atau ayat yang biasa digunakan oleh mereka atau media massa itu betul dan tidak mengetahui sebab kesalahan terebut. Sebagai contohnya, mereka menggunakan perkataan yang tidak baku dalam jawapan, seperti analisa, minima, optima, tengahari, pasaraya, alatulis, barisan guru-guru,
dan sebagainya. Sepatutnya, mereka perlu mengetahui alasan atau sebab
sesuatu kesalahan bahasa itu untuk memantapkan penguasaan bahasa mereka.
Sumber : http://khirkassim.blogspot.com/2012/01/masalah-dan-cabaran-terhadap-bahasa.html
0 Komen:
Catat Ulasan