Dikuasakan oleh Blogger.
RSS
Container Icon

Langkah-Langkah Melindungi Hidupan Liar

Langkah-Langkah Melindungi Hidupan Liar 

Oleh : Samsyul Hisyam bin Abdul Manap

Umum mengetahui bahawa negara kita mempunyai kepelbagaian flora dan fauna yang terpelihara dalam hutan hujan tropika. Habitat yang terjaga rapi ini membolehkan hidupan liar di negara kita terpelihara dengan baiknya. Walaupun demikian, masih ada aktiviti-aktiviti rakus manusia yang menyebabkan kepupusan habitat yang sekali gus mengancam populasi hidupan liar di negara kita. Hakikatnya, ada beberapa langkah yang boleh dipertimbangkan dalam melindungi hidupan liar agar dapat terus dilihat oleh generasi kita pada masa akan datang.

Langkah paling efisyen dalam menangani isu yang diutarakan ini  termasuklah melalui penguatkuasaan undang-undang melindungi hidupan liar. Mengikut Akta Pemuliharaan Hidupan Liar 2010, sesiapa yang didapati bersalah memburu, memiliki atau membunuh haiwan terpelihara, mereka boleh dikenakan denda dan dipenjarakan jika sabit kesalahan. Akta yang sudah termaktub dalam Perlembagaan Malaysia ini perlu ditekankan dan dikuat kuasa terutama oleh Pegawai Perhilitan. Kerjasama orang ramai amat dituntut untuk segera melaporkan kepada pihak berkuasa jika terlihat aktiviti haram melibatkan haiwan terpelihara ini.

Selain menguatkuasakan undang-undang, pihak kerajaan boleh mewujudkan lebih banyak lagi pusat perlindungan hidupan liar di Malaysia. Pusat perlindungan hidupan liar yang terkenal seperti di Sepilok dan Kuala Gandah menjadi pusat bagi melindungi haiwan terancam seperti orang utan dan gajah. Pusat perlindungan tersebut juga sudah semestinya menjadi tempat tumpuan pelancong dari dalam dan luar negara bagi melihat secara dekat haiwan yang menjadi ikon kepada bumi Sabah dan Pahang ini. Jika lebih banyak pusat perlindungan haiwan liar dapat diwujudkan, tidak mustahil lebih banyak haiwan liar dapat kita elakkan daripada mengalami kepupusan.

Langkah lain pula termasuklah dengan menganjurkan Kempen Melindungi Hidupan Liar. Pihak kerajaan dan swasta (NGO) boleh berganding bahu dalam melaksanakan strategi ini bagi memastikan kempen yang dijalankan mencapai matlamatnya. Harus diingat, kempen ini perlulah dijalankan secara berterusan dan bukannya sekadar hangat-hangat tahu ayan atau melepaskan batuk di tangga. Jelaslah, dengan adanya kempen secara meluas terutamanya melalui saluran media massa, masyarakat akhirnya akan tahu kepentingan hidupan liar kepada ekosistem kita.

Kesimpulannya, ada banyak langkah yang telah dikenal pasti dalam menjamin hidupan liar ini daripada terus diancam kepupusan. Dayung sudah di tangan, perahu sudah di air jadi terpulanglah kepada setiap individu, masyarakat mahupun pihak berkuasa dalam memastikan setiap langkah menjadi realiti. Jika setiap langkah tersebut dapat dipraktikkan, tidak mustahil ekonomi negara kita akan meningkat berikutan penambahan bilangan pelancong yang sudah pasti tertarik dengan hidupan liar yang terpelihara di negara kita. Akhirnya, impian Malaysia untuk menjadi sebuah negara maju akan mudah menjadi realiti dan bukan lagi fantasi.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

7 Komen:

BinarySpecter256 berkata...

yalova
yozgat
elazığ
van
sakarya
BP6İ

BinaryNinja666 berkata...

yalova
yozgat
elazığ
van
sakarya
XCLFF

FE442Emily913A6 berkata...

06B07
Zonguldak Şehir İçi Nakliyat
Diyarbakır Parça Eşya Taşıma
Bolu Parça Eşya Taşıma
Ünye Koltuk Kaplama
Aksaray Parça Eşya Taşıma
İzmir Evden Eve Nakliyat
Muş Şehir İçi Nakliyat
Muş Lojistik
Çerkezköy Çilingir

0F84BLeela290AC berkata...

3E557
Mardin Şehirler Arası Nakliyat
Muğla Lojistik
Mamak Parke Ustası
Yalova Lojistik
Gümüşhane Şehir İçi Nakliyat
Niğde Parça Eşya Taşıma
Çorum Parça Eşya Taşıma
Adıyaman Lojistik
Çankaya Fayans Ustası

CD949LeannaE49F2 berkata...

49A6D
Balıkesir Evden Eve Nakliyat
Çankırı Evden Eve Nakliyat
Burdur Şehirler Arası Nakliyat
Çankırı Şehir İçi Nakliyat
Çerkezköy Petek Temizleme
Malatya Şehir İçi Nakliyat
Silivri Cam Balkon
Gümüşhane Evden Eve Nakliyat
Mersin Şehir İçi Nakliyat

D4AEDTrista8AA20 berkata...

33650
Ardahan Parça Eşya Taşıma
Apenft Coin Hangi Borsada
Erzurum Parça Eşya Taşıma
Yenimahalle Parke Ustası
Rize Şehir İçi Nakliyat
MEME Coin Hangi Borsada
Antalya Rent A Car
Samsun Şehir İçi Nakliyat
Hakkari Şehir İçi Nakliyat

EAC29Aliyah9F597 berkata...

49AAB
ücretsiz sohbet sitesi
kastamonu rastgele sohbet uygulaması
muğla sesli sohbet mobil
karaman kızlarla rastgele sohbet
çorum en iyi görüntülü sohbet uygulamaları
Sinop Ucretsiz Sohbet
ısparta yabancı görüntülü sohbet uygulamaları
yabancı görüntülü sohbet uygulamaları
mobil sohbet

Catat Ulasan