Dikuasakan oleh Blogger.
RSS
Container Icon

Langkah-Langkah Mengatasi Kemalangan Jalan Raya



LANGKAH-LANGKAH MENGATASI KEMALANGAN JALAN RAYA

1.      Didikan kepada para pemandu
2.      Pendidikan di sekolah
3.      Membaiki sistem jalan raya
4.      Pemantauan oleh pihak berkuasa
5.      Kempen-kempen keselamatan

Pada 22 Ogos yang lalu negara kita dikejutkan dengan berita kemalangan jalan raya yang melibatkan sebuah bas awam dalam perjalanan dari Genting Hinglands menuju ke pusat bandar raya. Dalam kemalangan maut berkenaan, 37 orang penumpang maut, manakala 16 orang yang lain cedera parah apabila bas berkenaan jatuh ke dalam gaung sedalam 60 meter. Antara punca yang menjadi polemik perbualan sosial termasuklah kecuaian pemandu, keadaan permukaan jalan dan sifat fizikal bas berkenaan yang dikatakan uzur. Walaupun dikatakan malang tidak berbau, kita masih boleh mengambil beberapa langkah yang proaktif dalam memastikan angka kemalangan maut tidak terus meningkat.

Langkah utama dalam mengurangkan angka kemalangan jalan raya sudah pastilah dengan mendidik para pemandu khususnya pemandu pengangkutan awam supaya lebih berdisiplin ketika memandu. Peratusan tinggi kemalangan dikatakan berpunca daripada sikap pemandu itu sendiri yang dikatakan cuai ketika berada di atas jalan raya. Sebagai contohnya, banyak pemandu yang masih menggunakan telefon bimbit ketika memandu yang secara tidak langsung menyebabkan mereka kehilangan fokus. Oleh itu, kesedaran tentang kepentingan mengikut peraturan jalan raya perlu hadir dari dalam diri kerana tanpa kesedaran dalam diri, peraturan yang digubal umpama tidak bermakna.

Kemalangan jalan raya juga dapat dielakkan melalui pendidikan di sekolah. Sejajar dengan peribahasa melentur buluh biarlah dari rebungnya, begitulah juga halnya dalam usaha untuk mendidik pemandu agar lebih berdisiplin ketika berada di atas jalan raya. Pihak kerajaan melalui Kementerian Pendidikan Malaysia sememangnya maklum akan hal ini dan telahpun memasukkan silibus keselamatan jalan raya dalam pendidikan di sekolah. Secara tidak langsung, anak-anak yang belajar di sekolah boleh mendapat pendidikan secara langsung tentang peraturan dan isu-isu keselamatan ketika berada di jalan raya.

Langkah lain yang boleh diambil pula ialah dengan membaiki keadaan jalan raya di negara kita. Jalan raya yang tidak diselenggara dengan baik sudah pasti mendatangkan bahaya kepada para pemandu dan juga penunggang motosikal. Bukan itu sahaja, keadaan jalan raya yang gelap tanpa sinaran cahaya lampu juga boleh membahayakan nyawa pengguna jalan raya terutamanya pada waktu malam. Sebagai misalannya, kereta yang dipandu laju di lebuh raya akan serta merta mengelak jalan yang berlubang tanpa melihat cermin pandang sisi. Keadaan ini memungkinkan kemalangan berlaku jika kenderaan di belakang mengikut terlalu dekat. Perkara sebeginilah yang perlu dielakkan dalam usaha mengurangkan kadar kemalangan jalan raya.

Pihak-pihak berkuasa juga perlu memainkan peranan masing-masing dalam usaha mengurangkan kadar kemalangan jalan raya di negara kita.  Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Polis Di Raja Malaysia (PDRM), Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Darat Malaysia (SPAD) mahupun organisasi berkaitan yang lain perlu berganding bahu dalam mengurangkan kes kemalangan jalan raya ini. Sekatan-sekatan jalan raya serta rondaan secara berkala mampu mengurangkan risiko kemalangan atau paling tidak mendisiplinkan pemandu ketika berada di jalan raya. Namun demikian, pemantauan yang dibuat perlulah secara berterusan dan bukannya mengikut musim kerana kemalangan boleh berlaku pada bila-bila masa sahaja.

Langkah terakhir dalam menangani isu yang kian membarah ini sudah tentulah melalui penganjuran kempen-kempen kesedaran dalam hal yang berkaitan keselamatan jalan raya. Pihak swasta dalam hal ini juga boleh menjalankan tanggungjawab sosial mereka dalam menyampaikan kempen-kempen tersebut melalui media massa seperti televisyen, radio, akhbar mahupun Internet. Kempen-kempen yang dijalankan ini perlulah dibuat secara berterusan dan bukannya sekadar hangat-hangat tahi ayam ataupun melepaskan batok di tangga. Secara tidak langsung masyarakat akan tahu pihak kerajaan mahupun penganjur kempen ini bersungguh-sungguh dalam usaha mengurangkan kecelakaan jalan raya.

Sebagai penutup bicara, banyak langkah yang boleh diambil oleh individu, masyarakat mahupun negara dalam mengurangkan kadar kemalangan jalan raya. Semua pihak ini perlulah berganding bahu bagai aur dengan tebing supaya setiap langkah yang diambil mendatangkan kesan yang positif. Jika segala langkah telah diambil dan dijalankan dengan sewajarnya, tidak mustahil kita dapat melihat negara yang dicintai ini berkembang menuju ke arah status negara maju setanding dengan negara-negara maju yang lain. Kadar kemalangan jalan raya yang berkurang juga boleh menggalakkan pelaburan asing ke negara kita yang secara tidak langsung dapat meningkatkan ekonomi negara.  




  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

61 Komen:

Tanpa Nama berkata...

(y) (y) (y)

Unknown berkata...

karangan yang hebat ia menolong saya untuk siapkan homework tuition cooooooooooooooooooooooooooooooollllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll and aaaaaaaaaaaaaammmmmmmmmmmmmmaaaaaaaaaaaazzzzzzzzzzziiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnggggggggggggggg!!!!!!!!!!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

bgus utk sya kembangkn idea esok utk jwb krts bahasa melayu

Tanpa Nama berkata...

Terbaik karangan anda.. ^O^

Tanpa Nama berkata...

Haha . Entri yg sangad best . Saya dapat kembangkan isinya dengam baik sekali . Tq admin , muahahaha

Tanpa Nama berkata...

karangan yang terbaik & sempurna

Tanpa Nama berkata...

Karangan yg bagus

Unknown berkata...

Karangan ini sangat berguna apabila hendak tulis langkahnya. Sangat Baik!

Xena Ding berkata...

Sangat bagus!Karangan ini membantu saya untuk menulis karangan.

Pencinta Bahasa berkata...

Terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

karangan yang terbaik

Tanpa Nama berkata...

bosan!!!

Tanpa Nama berkata...

anak ayam

Tanpa Nama berkata...

karangan yang terbaik

Tanpa Nama berkata...

good

Unknown berkata...

Terbaikkk

Tanpa Nama berkata...

karangan yang terbaik dan dapat lebih banyak idea yang luas
excellent and extraordinary

Tanpa Nama berkata...

Banyak membantu saya dalam menyiapkan kerja sekolah..thanks a lot..

jannahbigbang berkata...

thanks sebab berkongsi maklumat ini..

Tanpa Nama berkata...

terima kasih karangan ini amatlah berguna

Tanpa Nama berkata...

macam apa g karangan ni x menolong aku langsung kna marah g ada la eeee..... macam bodo

Tanpa Nama berkata...

soryy saya x tulis ni adik saya yg tulis minta maaf banyak2 la yo kita ni umat islam kena salng maaf2

Unknown berkata...

Sangat membantu..harap karangan ini dapat membantu yg lain juga..:D

Unknown berkata...

Sangat membantu..harap karangan ini dapat membantu yg lain juga..:D

Tanpa Nama berkata...

loh

Tanpa Nama berkata...

TERBAIKKKKK!!!!!

Unknown berkata...

....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Unknown berkata...

hello hello hello hello hello hello hello hello hello hellohello hello hello hello hellohello hello hello hello hellohello hello hello hello hellohello hello hello hello hellohello hello hello hello hellohello hello hello hello hellohello hello hello hello hellohello hello hello hello hellohello hello hello hello hellohello hello hello hello hellohello hello hello hello hellohello hello hello hello hellohello hello hello hello hellohello hello hello hello hellohello hello hello hello hellohello hello hello hello hellohello hello hello hello hellohello hello hello hello hellohello hello hello hello hellohello hello hello hello hellohello hello hello hello hellohello hello hello hello hellohello hello hello hello hellohello hello hello hello hellohello hello hello hello hellohello hello hello hello hello

Tanpa Nama berkata...

Masukkan ulasan anda.

Good

Tanpa Nama berkata...

OKOK

Tanpa Nama berkata...

k

diani berkata...

Baik. terima kasih

Tanpa Nama berkata...

terima kasih, sangat saya ucapkan

Tanpa Nama berkata...

hai,hai,hai,hai,hai,hai,hai,hai,hai,hai,hai, apaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa khabarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr anda.

Tanpa Nama berkata...

happy mother day to all the mothers.thank you.may god blessupon all the mother

Tanpa Nama berkata...

bye, semua. terima kasih kerana memberi saya peluang untuk menerbitkan isi hati saya

Tanpa Nama berkata...

saya bagi semua adalah tanpa nama

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih

Tanpa Nama berkata...

ok bagus.kalau boleh masukkan peribahasa

Tanpa Nama berkata...

Sebenarnya saya nak tergelak tengok karangan sebab saya tengah buat latihan karangan tentang tajuk ni bila saya baca point point yang diberikan semua sebiji dengan latihan saya memang terbaik

Tanpa Nama berkata...

thorbaik

Tanpa Nama berkata...

terbaik . sila meninggal -_-

Tanpa Nama berkata...

tq

Tanpa Nama berkata...

Thanks you so much..
Ianya dapat membantu saya untuk menyiap kan kerja sekolah..
#bukuterbang

unknow berkata...

izinkan saya untuk copy

Tanpa Nama berkata...

terima kasih kerana membantu saya

Unknown berkata...

Thankds

selagi bernafas berkata...

terima kasih untuk karangan ini

Unknown berkata...

thumbs up!

Tanpa Nama berkata...

The essay has such of excellent points with solid explanations and powerful reasons. I think there are more points to be mentioned here like the condition of the cars and the absence of the important attitude of pedestrian that should look ok both sides of the road before crossing the road.

Unknown berkata...

kalau nak karangan baik kena belajar vocabulary kat kamus dewan bahasa

Unknown berkata...

baru Pro

Unknown berkata...

Jarang on phone

zawie berkata...

Usaha-usaha untuk mengurangkan kemalangan di Jalan raya

Unknown berkata...

Good karangan

Unknown berkata...

-gggggggggggggggggggggggggggggghggggggggggggggggggggggggggggggggg

Unknown berkata...

Ml granger lightborn over rider pro




Unknown berkata...

Tgan

Unknown berkata...

Umeyosinteiyo

77bandar berkata...

Dewacintaqq.com
link alternatif Dewacintaqq
http://94.237.47.134/?ref=NISA21
dcpoker99
simbolcinta
gemarq
oppaiqq
procintaqq
kartucinta99
maniak99
dcqq88
1001cinta
dewacintaqq
dewacintaqq.com

Unknown berkata...

Terima kasih sangat membantu saya untuk membuat kerja rumah saya....

Catat Ulasan